Smiley face
Smiley face

Μια «χριστουγεννιάτικη» διαφήμιση χωρίς Χριστιανούς, αλλά με μπόλικη «πολιτική ορθότητα»

  •  
  •  

Μια «χριστουγεννιάτικη» διαφήμιση χωρίς Χριστιανούς, αλλά με μπόλικη «πολιτική ορθότητα»Μια «χριστουγεννιάτικη» διαφήμιση χωρίς Χριστιανούς, αλλά με μπόλικη «πολιτική ορθότητα»
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΣΤΟΡΑΣ
Όσοι θεωρούσατε ότι τα Χριστούγεννα είναι μια αποκλειστικά Χριστιανική Γιορτή «καλό» θα είναι να αναθεωρήσετε την άποψή σας, καθώς η παράνοια της «πολιτικής ορθότητας» φροντίζει ακόμη και στην κατεξοχήν Γιορτή των Χριστιανών να δίνει το «απαραίτητο» σύγχρονο πρότυπο αποϊεροποίησής της. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι κι αυτό της Tesco, μιας αλυσίδας σούπερ μάρκετ που εδρεύει στο Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία πρόβαλε την πρώτη «χριστουγεννιάτικη» διαφήμιση των εορτών, που είναι γεμάτη από πολυπολιτισμικό και πολυφυλετικό συμβολισμό, την ίδια ώρα που «θάβει» κάθε τι που θα μπορούσε να συνδεθεί με τον Χριστιανισμό.

Η διαφήμιση είναι η πρώτη σε μια εκστρατεία με τίτλο «Everyone’s Welcome», στην οποία η εταιρεία στοχεύει να γιορτάσει την «ποικιλομορφία» των ομάδων που «γιορτάζουν» τα Χριστούγεννα – και πιθανώς να στοχεύσει σε ένα ραγδαίως «διαφοροποιημένο» καταναλωτικό κοινό.

Στο διαφημιστικό βλέπουμε μία ποικιλία διαφορετικών οικογενειών και ατόμων, όπως έναν άνδρα Σιχ με το χαρακτηριστικό τουρμπάνι, μια ομάδα μουσουλμάνων γυναικών με hijabs, ένα πιθανώς ζευγάρι ομοφυλόφιλων με ένα μωρό, αλλά καθόλου «χριστιανούς» – εκτός αν υποθέσουμε ότι το λευκό χρώμα του δέρματος παραπέμπει στον χριστιανισμό. Μία σκηνή που θα έδειχνε κάποια παρέα ανθρώπων σε εκκλησία ή κάποιοι στο σπίτι τους να φορούν σταυρό ή ακόμη κάποιον ιερέα θα φαινόταν λογικό, αλλά τίποτα το εμφανές που παραπέμπει σε Χριστιανισμό δεν μπορεί να βρεθεί ούτε στο διαρκείας 30 δευτερολέπτων ούτε σε εκείνο του ενός λεπτού διαφημιστικό.

«Αυτή τη χρονιά, η καμπάνια μας θα γιορτάσει τους πολλούς τρόπους με τους οποίους ερχόμαστε κοντά τα Χριστούγεννα και πώς τα τρόφιμα βρίσκονται στην καρδιά όλων», δήλωσε η Alessandra Bellini, επικεφαλής πελατών τηςTesco, για την εκστρατεία. «Θέλουμε οι πελάτες μας να γνωρίζουν ότι, όπως και να επιλέγουν να κάνουν τα Χριστούγεννα, και ανεξάρτητα από το τι χρειάζονται, μπορούμε να βοηθήσουμε».

Τελικά, η διαφήμιση δεν είναι πολύ δημοφιλής, με τους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να έχουν γελοιοποιήσει την απίστευτη «πολιτική ορθότητά» της.

Είναι ενδιαφέρον ότι πολλά από τα κορυφαία σχόλια είναι σχετικά με το κρέας χαλάλ, με τους πελάτες να εκφράζουν την οργή τους για την πεποίθησή τους ότι η Tesco πωλεί κρυφά κρέατα που συμμορφώνονται με τις ισλαμικές πρακτικές σφαγής που ορισμένοι κατηγορούν ότι είναι απάνθρωπες. Επιπλέον, πολλοί καταναλωτές πιστεύουν ότι έχουν το δικαίωμα να γνωρίζουν ποια προϊόντα έχουν πιστοποιηθεί ως χαλάλ, καθώς τα τέλη που κατευθύνονται υπογείως σε ισλαμικές οργανώσεις διαρρέουν μέχρι σε τζαμιά – και ενδέχεται να χρηματοδοτούν τρομοκρατικές ομάδες.

Αναμφισβήτητα τα περισσότερα σχόλια στοTwitter, το Facebook και στο YouTube δεν είναι ευνοϊκά. «Δεν μπορεί πλέον να απολαύσει κανείς μια χριστουγεννιάτικη διαφήμιση χωρίς να έχουμε τις πολυεθνικές εταιρείες που χρησιμοποιούν την επιρροή τους για να προωθήσουν την προπαγάνδα υπέρ της διαφορετικότητας«, αναφέρει το πρώτο σχόλιο.

Υπενθυμίζουμε ότι πρόσφατα η γερμανική αλυσίδα supermarket Lidl δημιούργησε αντιδράσεις για την αφαίρεση του Σταυρού από τις συσκευασίες με Ελληνικό γιαούρτι. «Αποφεύγουμε τη χρήση θρησκευτικών συμβόλων επειδή δεν επιθυμούμε να αποκλείσουμε οποιαδήποτε θρησκευτική πίστη», είχε δηλώσει ένας εκπρόσωπος της εταιρείας. «Είμαστε μια εταιρεία που σέβεται την ποικιλομορφία και αυτό εξηγεί το σχεδιασμό αυτής της συσκευασίας». Την ίδια πολιτική ακολούθησαν τόσο η Nestle όσο και η ΜΕΒΓΑΛ.

Και βεβαίως, όσο πλησιάζουμε προς τα Χριστούγεννα θα είναι ολοένα και πιο πιθανό να δούμε παρόμοιες τηλεοπτικές «χριστουγεννιάτικες» διαφημίσεις, οι οποίες θα έχουν ξεκάθαρη «πολιτικά ορθή» τοποθέτηση στο περιεχόμενό τους, αποδομώντας επί της ουσίας το βαθύ περιεχόμενο της Ιερής Γιορτής της Χριστιανοσύνης.

Smiley face
Smiley face
  •  
  •